M Sverige+Ci= Mobilitet för hela familjen
M Sverige – tidigare Motormännen – gav 2017 Ci uppdraget att se över kommunikationen till sina medlemmar. Navet i detta var förstås tidningen Motor – Sveriges största biltidning.
M Sverige har haft en medlemsskara med majoritet av äldre män och behövde hitta ett tilltal som inkluderade hela familjen på ett nytt sätt.
Organisationen vill nu vara ett mötesplats för hela familjen och fokusera på en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet i samhället. Men hur skapar vi stories kring detta?
Tidningen har fått ett helt nytt tilltal. Vi gräver fortfarande fram orättvisor och säkerhetsaspekter i branschen, men framför allt skapar innehållet från M Sverige körglädje och inspiration för sina följare. Vi vågar förklara allt från hur du backar med släp till vilka faktorer du ska väga in vid ett elbilsköp. Vi jämför bilar och barnstolar men tipsar också om drömresorna på fyra hjul genom Europa.
Chefredaktör Erik Trulsson provkör och testar spännande bilnyheter.
Och omgörningen verkar ha gått hem: Nöjd kund-index (NKI) för tidningen är 79 – och bland de kvinnliga läsarna 82! Och så här skrev Sveriges Tidskrifter i sin nominering till Årets omgörning 2018:
”Äntligen en biltidning för hela familjen. Tidningen Motor har gjort en resa mot en bredare målgrupp. Redaktionen har lyckats med sin föryngring och breddning. Klimatfrågan, familjesemestern och bilglädjen speglas alla i det nya konceptet. Inriktningen är varm och instruktiv, formspråket vägledande och tydligt.”
Många av våra nya läsare fångar vi upp genom riktade poster på Facebook och Instagram, främst då genom video.
Vill du veta mer om vad vi gör för M Sverige? Kontakta Johan Åberg.