Exportkreditnämnden

Innehåll som ger fler svenska exportsuccéer

”Vi vill satsa på content marketing och behöver er hjälp med att komma igång.”

Ungefär så formulerade Exportkreditnämnden (EKN) uppdraget när vi började jobba tillsammans i januari 2018. Sedan dess har hänt en hel del. Men vi tar det från början.

EKN är en myndighet med uppdrag att främja svensk export genom att försäkra exportföretag och banker mot risken att inte få betalt, så att de kan genomföra fler exportaffärer. EKN:s erbjudande gäller alla svenska företag – stora som små. Men små och medelstora företag känner inte alltid till EKN eller tror att EKN endast är till för större företag.

Att öka kännedomen om EKN bland mindre företag var därför en av anledningarna till varför EKN ville komma igång med content marketing och ett viktigt ingångsvärde i det strategiarbete som inledde Ci:s samarbete med EKN. Genom en serie workshops mejslades syfte, mål, målgrupper, koncept, distributionsplan och kpier för EKN:s content fram.

CONTENTSTRATEGI
PRODUKTION TEXT OCH BILD
RÖRLIGT FÖR SOCIALA KANALER
DIGITAL DISTRIBUTION
VIDEO
FLERSPRÅKSPRODUKTION
Johan Åberg
Account Director
070–992 72 92
Mer om Ci

Utöver innehåll för SME-företag och lokala svenska banker producerar Ci även content för internationella storbanker. Innehållet kretsar kring fördelarna med det svenska exportkreditsystemet, de starka svenska företagen och de unika affärsmöjligheter denna kombination skapar för de internationella storbankernas kunder, som väljer svenska leverantörer i sina affärer.

”Vi har vant våra målgrupper vid att EKN alltid har intressanta saker att berätta. Samarbetet med Ci har varit betydelsefullt för att nå hit.”

Beatrice Arnesson, kommunikationschef på EKN

Löpande innehåll till EKN:s digitala kanaler

Med contentstrategin på plats började vi producera innehåll för små och medelstora företag, eftersom potentialen för ökad export är stor just i SME-segmentet. Dessutom skapas innehåll specifikt för rådgivare på lokala banker, eftersom det ofta är de som förmedlar kontakten mellan EKN och exporterande företag.

Varje vecka publiceras innehåll löpande på en redaktionell avdelning på ekn.se. Innehållet anpassas till och distribueras via EKN:s sociala kanaler och  nyhetsbrev mot olika målgrupper. På så sätt skapar vi förutsättningar för EKN att kunna hjälpa ännu fler svenska företag ut på den globala marknaden.

”Ci:s insatser är viktiga och värdefulla när vi nu utökar arbetet och tar in nya format för mer optimering och bättre spridning.”

Beatrice Arnesson, kommmunikationschef på EKN

Varför har svenska företag tagit över världen?

Det finns såklart många förklaringar till varför ett litet land som Sverige har stora exportsuccéer. En av dessa är det svenska exportkreditsystemet, där EKN garanterar risken att inte få betalt vid exportaffärer och systerorganisationen SEK erbjuder attraktiva finansieringslösningar för export.

Att berätta om styrkan i det svenska systemet och fördelarna det skapar för köpare av svensk export var uppgiften i filmen här ovan, som Ci producerade på uppdrag av EKN och SEK.